El plaer continua. Nova cita setmanal amb Pere Calders, la quarta. Avui hem llegit Zero a Malthus: la història de l'oncle Valentí en rebre la Cèdula de Conformació el dia matiex d'haver complert els setanta-cinc. La mitjana d'edat del nostre grup de lectura supera amb escreix aquesta edat i això ens situa en un mirador privilegiat per copsar l'humor negre 'calderià'. Negre, negre...
Sobre Zero a Malthus:
Us deixo un fragment l'estudi preliminar de l'edició publicada al segell editorial Educaula, dins la col·lecció Educació d' Edicions 62, extret de la pàgina sobre el llibre de Calders a LletrA, la literatura catalana a internet (UOC. Universitat Oberta de Catalunya).
Us deixo un fragment l'estudi preliminar de l'edició publicada al segell editorial Educaula, dins la col·lecció Educació d' Edicions 62, extret de la pàgina sobre el llibre de Calders a LletrA, la literatura catalana a internet (UOC. Universitat Oberta de Catalunya).
Vet aquí un dels contes més
pessimistes de l'autor. Convé aclarir, d'entrada, que va ser publicat per primer
cop el 1967 (a Tele-Estel, núm. 73, desembre), per la sorprenent analogia que
presenta amb l'argument d'una pel·lícula de R. Fleischer de 1973, Soylent
Green, (en espanyol, Cuando el destino nos alcance), basada al seu torn en una
novel·la de Harry Harrison de 1967 (Make room! Make room!). Cal descartar,
doncs, qualsevol possibilitat que Calders s'hi hagi inspirat.
Edició castellana de "Make room...!" |
L'oncle Ventura és a punt
d'arribar a l'edat límit i ja ha rebut la "Cèdula de conformació".
L'autor, però, no centra el relat en els patiments de l'oncle, sinó que cedeix
la veu narrativa al seu nebot, que encara té trenta anys de vida assegurats.
Amb això el que queda en primer terme, doncs, és l'actitud moral dels qui
encara no han de passar pel tràngol. La reflexió de Calders, així, no es limita
a l'efecte negatiu de la ciència en termes generals, sinó als efectes
individuals, en un món cada cop més abocat al poder de la tecnologia en mans
d'un estat burocràtic. El resultat és la indiferència, o encara més, el no
voler-hi pensar. Com passa a Un món feliç, de Huxley, o a 1984, d'Orwell, o com
passa en qualsevol règim polític, s'entén que totalitari, la felicitat dels
ciutadans es basa en l'absència de pensament crític, o en l'absència de
pensament a seques.
Al conte no hi manca l'humor; hi
és en els diàlegs, que mantenen el to habitual dels altres contes, i en el
caràcter irritable de l'oncle. Hi ha humor també en els detalls (pocs) que
Calders afegeix per donar una idea de futur, com ara el
sofà-llit-llibreria-armari automàtic, o en l'aspecte dels personatges de les
comissions de l'Última Companyia. Potser l'humor és, sobretot, en el fet de
presentar-nos una situació familiar tan quotidiana i normal, en contrast amb
altres visions de futur a què ens tenen avesats, més postnuclears, o amb
vestits i mobiliaris plastificats i llampants.
L'humor, però, no aconsegueix
treure'ns la sensació que aquest conte ens toca de més a la vora que altres. De
fet es pot interpretar, al marge dels aspectes de ciència-ficció, com una
al·legoria sobre la manera de veure el vells o els malalts. La indiferència, el
pensar que "a mi encara no em toca" o, com hem dit, el no voler-hi
pensar, ens en donen una lectura purament moral (o psicològica, si voleu) sobre
el fet d'encarar la mort –que sempre és la dels altres-. El final del conte és
un gir més sobre l'oblit de les preocupacions i la falta d'escrúpols.
0 comentaris :
Publica un comentari a l'entrada